Des que estem a l’Ajuntament hem reivindicat, any rere any, l’elaboració d’uns pressupostos participatius, on la gent ens poguera fer arribar propostes. Creiem en un Ajuntament que done la veu als veïns, més enllà de les eleccions cada quatre anys. Decidir, per exemple, en què es pot gastar una part del pressupost o les ajudes PPOS de Diputació no és gaire complicat.

Arran del canvi polític valencià, molts municipis de la nostra geografia han preparat un programa de pressupostos participatius. Ara, no ens n’hem volgut anar molt lluny per parlar-ne. Tan a prop com al Real de Gandia, el nou govern ha acabat el procés de cara als pressupostos de 2017. Triem el Real, per la proximitat i per les dimensions, perquè no diguen que, si no ens donen subvencions, no es poden fer estes activitats en un poble menut.

Com ho han fet? Amb una bona organització. Veiem l’exemple ací mateix, han previst 6 fases: el 27 d’octubre es presentaren amb una assemblea oberta; del 28 d’octubre fins a l’11 de novembre ees recolliren les propostes a l’Ajuntament i a la biblioteca; del 14 al 24 de novembre, els tècnics validaren les que eren viables; el 25 de novembre s’informà de quines propostes es votarien; i del 28 de novembre al 7 de desembre, tingué lloc la votació a l’Ajuntament. El 9 de desembre s’anunciaren els resultats.

Que isca bé, amb una participació considerable, no deu ser senzill. Ningú naix ensenyat i ens sembla que encara hem d’aprendre a fer-nos responsables del nostre municipi. A reclamar els nostres drets i a saber-los exercir. En qualsevol cas, un pas darrere l’altre. Perquè, sense la voluntat de posar a la nostra disposició com a veïnat la capacitat d’elegir les inversions al poble, no hi haurà índexs majors de participació.

Ho tenim a tocar de mà i, com hem vist, parlem de qüestions palpables i que ens afecten de manera directa. Des de Compromís volem un veïnat protagonista en allò que es fa al poble i continuarem reivindicant-ho. Tot és qüestió de voluntat i ganes de treballar. Tan senzill i tan complicat com ho vulguen fer.