Font: Saforguia.com

A principis de juliol l’assemblea de Compromís per Ròtova va renovar la confiança en Jordi Puig per encapçalar la candidatura a l’Alcaldia en 2023. Malgrat l’històric canvi polític que va protagonitzar en 2019, no està sent fàcil esta legislatura, amb la dimissió de dos regidors del seu partit, que deixaren al govern en minoria. Des d’eixe moment l’oposició ha bloquejat diverses iniciatives, com els pressupostos o la ratificació dels estatuts de la Mancomunitat de Municipis de la Safor.

¿Com és Ròtova en agost, més enllà de les festes de Moros i Cristians?
-Els Moros i Cristians et diria, precisament, que són un esdeveniment molt important a l’agost. L’estiu és una època en què alguna gent, que treballa o que viu fora, torna, i es retroba amb el poble, amb la família i les amistats. Amb la tranquil·litat que té moltes possibilitats a un tir de pedra. Per cert, els visitants també poden quedar-se a la nova casa rural Finca Craig…
Tant des de de l’Ajuntament com per part de les associacions preparem una agenda d’activitats que donen vida al poble. Ens refresquem a la piscina, fugint de la calor, i gaudim de l’esport en la natura, mentre ho permet la climatologia. D’altra banda, a l’agost ja estem a les portes de les festes patronals, del 7 a l’11 de setembre.

¿A què destinaran els 379.000 euros del Pla d’Inversions 2022-23 de la Diputació?

-El Pla d’Inversions és una oportunitat per impulsar projectes necessaris i prioritaris.  Adequarem un Espai Jove a la Nau Polivalent, una reivindicació tant del Fòrum Jove, del Consell de Xiquetes i Xiquets, com de les famílies.
Realitzarem reformes en el casc urbà: al passeig 9 d’Octubre, als bots de l’Avinguda Jaume I, al carrer Molinet, introduirem més passos de peatons i camins segurs… I realitzarem millores al camp de futbol i a l’aparcament.
Incorporarem millores a l’Escoleta, a l’Ajuntament i al cementeri. I farem una espenta en l’adequació dels parcs de Sant Bartolomé i de la plaça Major. També millorarem el camí de l’Ermita.  Una part de la inversió anirà destinada a continuar la necessària rehabilitació estructural del Palau dels Comtes. Són iniciatives que formen part del projecte de municipi que hem anat dibuixant amb la gent, el poble que volem, i que es voran plasmades amb esta nova espenta inversora.

Malgrat la situació de govern en minoria, ¿com va la maquinària funcionarial? ¿Continuen captant-se inversions o aconseguint subvencions?

-L’objectiu de Compromís al govern és el d’impulsar un projecte de poble en positiu, i això ha d’anar lligat a impulsar inversions que siguen palpables, un fet que no havia de ser incompatible amb afrontar el deute. Començant per la reforma dels carrers i pilons, que iniciarem ara; els 500.000 € per a la rehabilitació del Cine Cervantes, els vora 500.000 € invertits en millores al polígon esta legislatura, l’accessibilitat i l’ascensor a l’Antiga Sindical; les millores a la piscina, vestuaris, escoleta i centre mèdic; les diferents fases del palau comtal i del jardí, que s’obrirà al passeig 9 d’Octubre… També hi ha tota la línia d’inversions en clau mediambiental i d’estalvi: des de la millora de canonades, la instal·lació de comptadors d’aigua intel·ligents; el control de l’enllumenat; tenir els edificis municipals amb plaques solars i caminar cap a una Comunitat Energètica Local. No acabaríem, però són projectes tangibles, que es veuen o es veuran de manera immediata.
A més, hi ha una important tasca duta a terme que té a veure amb el model de poble que volem: les inversions que potencien la participació (Pressupostos Participatius, Fòrum Jove, Consell de Xiquetes i Xiquets…); i d’altres que ens ajuden a planificar com serà la Ròtova del futur de manera ordenada i participativa: el Pla de Mobilitat, el de Residus, el Catàleg de Patrimoni: el Pla Director del Palau; el Pla Urbà d’Actuació Municipal i els plans d’emergències.
Finalment, hi ha inversions que van encaminades a posar al dia el poble i convertir en solucions els pufos urbanístics heretats: l’adquisició dels terrenys de l’escoleta i el dipòsit, la legalització de l’entorn del poliesportiu (que superarà els 200.000 €), arreglar la Nau polivalent…
Per aconseguir estes fites és important l’equip de treballadores i treballadors de l’Ajuntament, amb qui estem impulsant una Relació de Llocs de Treball per donar estabilitat a la plantilla, perquè treballen de manera digna; i també és important el servici de l’Agència d’Ocupació i Desenvolupament Local de la Mancomunitat i l’ajuda del govern valencià. I continuem mirant al futur. Amb tot, acabarem la legislatura sense deute pel préstec a proveïdors.

En el Cine Cervantes s’estan fent cates arqueològiques, però, ¿quan començaran les obres? ¿Estarà a punt abans de les pròximes eleccions?

-Hem acabat les cates i els estudis previs. Resseguir el procés il·lusiona. Això ens ha de dur a tenir el projecte prompte. Volem que la gent puga gaudir del cine quan mes prompte millor, i cal anar seguint les passes perquè isca tot bé. Amb el projecte, ja podrem licitar les obres i preveure’n l’acabament. Allò important és que Ròtova puga comptar amb un espai per a actes culturals i socials, i gaudir d’un edifici amb tanta tradició i vivències viscudes com el cine Cervantes.

Continuen en la línia de divulgar la importància del Palau dels Comtes, i en general, del patrimoni…

-El Palau dels Comtes de Ròtova es un bé patrimonial de primer ordre i mereix una part important dels nostres esforços i dedicació. El treball, necessàriament, ens ha de dur a divulgar-lo perquè la gent se l’estime i el faça seu. És un espai amb molta història; i, ara també, amb futur. Per això l’hem treballat des d’un Pla Director per incorporar les propostes de la gent; des del catàleg de patrimoni; des de la potenciació de l’Arxiu dels Comtes i la seua divulgació. I des de la recuperació física: estem executant tres fases, com són l’adequació del pati davanter, la rehabilitació de cobertes (per salvar-lo); i l’obertura del jardí al passeig 9 d’Octubre. De cara al futur, treballem en dues fases més, que ens mostraran ja com era el palau.

El Barranc d’Atanasi serà paratge natural municipal…

-És un camí que fem amb la gent que estima la natura i que ens ajudarà a millorar encara més estos paratges. Il·lusiona fer-lo amb el Centre Excusionista, que enguany celebra els 40 anys de treball incansable. El document del paratge el realitzarem gràcies a una ajuda de la línia Reacciona de la Diputació de València; i crec que és important remarcar que totes estes accions, com l’adequació de la senda botànica, la reposició de senyalètica, la millora de la senda… forma part d’una manera més ampla i verda de veure el poble.

El casc urbà i la urbanització de la Serreta tindrà un accés peatonal…
-Millorar la mobilitat i l’accessibilitat ha sigut un treball prioritari del govern de Compromís. Connectar de manera peatonal la Serreta i el poble és important, perquè tots som veïns i hem de tindre l’oportunitat de moure’ns de manera saludable i segura. D’altra banda, també treballem a millorar la rotonda d’accés des de Gandia i el seu entorn; i hem aconseguit que es millore el pas peatonal del túnel de l’autovia i l’itinerari peatonal a Alfauir.
Les persones han d’estar en el centre; i les actuacions que realitzem ho han d’evidenciar. Ho vorem també quan llevem estos pilons que dificulten el pas a peu, i fins i tot els cotxes que hi passen. El Pla de Mobilitat contempla també totes estes mesures.

Ha confirmat que serà el candidat a l’Alcaldia. Vista l’experiència d’esta legislatura, ¿què demana a les persones que vulguen formar part de la llista de Compromís?

-A la gent de Compromís ens mou sobretot la il·lusió per canviar el poble. I som conscient que el poble que volem l’hem de fer amb tot el veïnat, de manera participada. Després de tants anys de desgovern, Ròtova té un govern que mira pel poble, ho fa des del respecte i l’atenció, i procurant el benestar de totes les persones sense distincions. Entràrem al govern amb un projecte per a 10 anys, amb la mirada en el futur i no en les properes eleccions. I hem de continuar al govern per continuar amb el canvi. Per això, tornaré a encapçalar una candidatura, que ha de ser en equip. Esta és la nostra línia a seguir per qui en formem part: treballem pel poble, amb respecte i ho fem en equip.

En tota esta crisi municipal, ¿s’ha sentit recolzat per Compromís?

-Des del primer moment. Tinc la sort de formar part d’un col·lectiu que mira per les persones. El respecte cap a les companyes i companyes està per damunt de tot; som persones abans que qualsevol càrrec que ostentem.
Hem tingut una crisi, de la qual eixim reforçats amb esta convicció. I així ho ha entés també Compromís i la seua gent. Som un grup de persones relativament jove, que té clar què vol aconseguir i que la faena es fa entre totes i tots.

¿Ha pogut fer com a alcalde projectes que somiava quan era, diríem, activista de la Plataforma Pels Pobles de la Safor?

-Vinc del moviment associatiu, de l’activisme cultural i ambiental; això és una cosa que intente no oblidar. La Plataforma va unir gent i associacions que volien un futur sostenible per a la comarca, en un context d’especulació urbanística i bombolla immobiliària. Hui dia cada vegada som més conscients que calen decisions valentes i concretes per fer front al canvi climàtic.
En el nostre projecte dinamitzem el poble de manera respectuosa amb allò que som. Potenciem i fem realitat la museïtzació de la vil·la romana, com un projecte de municipi; treballem de manera rigorosa el patrimoni en un catàleg municipal o en un Pla Director del Palau; recuperem el cine i l’entorn de l’arcadeta, o pont d’Elegreix; fomentem el coneixement del medi. Són projectes que hem reivindicat durant anys.
O treballem els impactes del polígon industrial amb el poble i l’entorn, humanitzant-lo. És la manera d’encarar-lo al segle XXI; ara amb una posada al dia per fer-lo atractiu per les empreses existents i perquè en vinguen de noves. Volem que hi haja més llocs de treball per a la gent del poble.
Pense, sovint, en el pas a la política (política és tot, allò que fèiem i açò que fem. I l’hem de reivindicar en el sentit més positiu i fer que la gent la valore). Vaig donar aquell pas endavant per afer realitat un projecte més respectuós des del punt de vista mediambiental, patrimonial, social… I per fomentar les possibilitats d’associacions i persones que vulguen contribuir a millorar el poble; en el passat, qui volia treballar de manera independent pel poble havia superar els entrebancs i impediments per part del govern. És important donar ajuda, possibilitats, condicions… perquè Ròtova tinga vida en molts sentits.
En eixe sentit, crec que estem iniciant un canvi en el poble, l’estem posant al dia, i ho fem d’una manera transparent i respectuosa. La gent sap que tothom té les mateixes oportunitats quan hi ha una bossa de treball o un procés de selecció. Estem treballant molt, i hem de continuar fent-ho, sense tornar arrere. Perquè els canvis més importants arriben de manera ordenada, de manera conjunta.